Trafikträning

I torsdags tog jag ut min lilla pålle på en lite promenad, alltså jag traskade runt med honom i "koppel" (grimskaft) i skogen. Efter att ha korsat en väg på ett ställe och stött på en bil insåg jag att jag inte skulle fixa att gå med honom efter vägen, själv.

Han reagerade inte på bilen, men jag blev helt skakis och benen mjuka som spagetti.

Så igår erbjöd sig min käre make att följa med, han som knappt sett hästen sen jag köpte honom. Vi tog på honom (hästen alltså) "kopplet" och traskade iväg. När vi kom fram till vägen kom det bilar och hästen slet sig och sprang hem. Antagligen så kände han av att jag var rädd redan innan eller så testade han för att se om det funkade eftersom det gått förut.

Där kände jag att, nej jag fixar inte detta. Enda utvägen blir att säljs honom och ge upp. Men mannen tog över och vi gick mot vägen igen. Sen gick vi där fram och tillbaka flera gånger och det verkade ju funka bra. Tror han kände att mannen var mycket coolare, och dessutom några hundra gånger starkare än mig så det var liksom inte lönt.

Idag tog vi en tur igen. Fast då gick vi till en skogsbilväg så att jag kunde ta mig en bilfri ridtur efter den. Kändes hur bra som helst. Stormur sprang på fint och inga tokrusningar denna gång.

Nästa helg får jag boka in mannen igen så att vi får träna mera efter vägen.

Tänk vad hästvan min man kommer bli....:)


Kommentarer
Postat av: fia

Oj vilken utmaning. Det där är inte helt lätt.
Tufft att köpa häst. Önskar jag också var lite tuff :P
Kramelikram
Fia

2012-10-28 @ 21:59:55
URL: http://www.fianathome.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0