Julstämning

Varför firar du jul??

Är julen en viktig högtid för dig? Har du vissa bestämda saker som bara måste finnas på julen för att det ska vara julstämning för dig?
´
Själv är jag nog inte en jul-människa. Jag gillar det faktum att man får extra ledigt, men jag skulle lika gärna kunna hoppa över hela julgrejen. Julpynt är jag inte särskilt förtjust i. Tycker det är lite jobbigt att plocka fram alla tomtar och troll, städa, ställa fram dem och sedan packa ner dem i en kartong igen. Julbelysning är visserligen mysigt och det passar bra med vår mörka årstid, men det ger mig inte någon särskild julstämning.
´
Julmat är inte heller så upphetsande, inte mycket som är speciellt gott egentligen. Och jag skulle hellre uppskatta en god trerättersmiddag, lagad med omsorg, än en massa kallskurna skinkbitar, torra köttbullar och sönderkokt potatis. Jag tycker om att ha folk omkring mig, att göra saker gemensamt, men det skulle man kunna göra ändå.
´
Nää, julen är nog mest till för att barnen ska få sig en massa nya grejer. För jag tror att om det inte vore för att vi ger varandra en massa grejer på julen så skulle det inte vara så många som firade längre. Eller vad tror ni, är jag bara onödigt negativ.
´
Skulle era barn uppskatta julen lika mycket om det INTE  innebar en massa julklappar??

 

Jag skulle nog behöva en dos lugn, fridfull jul tror jag........minsann


Kommentarer
Postat av: Svorskan

Du? Inlägget kommer upp på bloglovin nu, men det står att du skrev det för två dagar sen. Jag misstänker att du hade det i utkast? Då måste du ändra på datum och klockslag innan du publicerar det för att få det i nutid. (Helt idiotisk, men blogg.se säger att så skall det vara - jag har frågat de).



Jag tror inte julen hade varit något särskilt om det inte var paket och extra god mat, inte för barnen i varje fall och särskilt inte när man inte är troende.

2010-12-05 @ 18:56:01
URL: http://svorskan.se
Postat av: Diana

Jag är som du... Fast i år vill jag ha julpunt (men så har bodde vi bland flyttkartonger förra året). Speciellt julmaten håller jag med dig om, såååå tråkig den är! I år ska vi hålla i julen och jag tänker smyga in lite god mat där. Hehe.

2010-12-05 @ 19:43:57
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Herta

Jag har vuxna barn och vi har dragit ner ordentligt på julklappar. Jag vet varför jag firar jul och inte är det för Kalle och paketen. Inte är det köpmännens jul i alla fall.

2010-12-05 @ 20:30:31
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: diana

Jag tänker lite som du. Tror att många gör det.

2010-12-05 @ 22:06:09
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: Ama de casa

Jag älskar julen, juleljusen och tomtarna. Älskar julmaten (i måttliga mängder). Har inte bytt julklappar på många år, men tycker att julen är väldigt speciell ändå.

2010-12-06 @ 12:36:28
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Jess

Jag älskar julen! Håller med om att julmaten inte är särkilt upphetsande men det är bara på julafton vi äter den traditionella julmaten. Jag tror att mina barn skulle uppskatt julen utan julklappar också, men visst är det roligt med klappar och då hade hela jultomtegrejen gått om intet.

2010-12-06 @ 19:05:43
URL: http://maisongrey.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0