Being a bitch...

Jag vet inte vad som är bäst, att jobba på en arbetsplats med bara kvinnor, en med 50/50 fördelning eller på ett ställe med bara karlar (förutom en själv). Själv har jag bara erfarenhet från mansdominerande arbetsplatser. På mitt första jobb efter högskolan var jag ENSAM tjej. ENSAM ung tjej. Gick rätt bra faktiskt, jag kan vara rätt slängd i käften jag också. Vilket är en bra förutsättning för att klara sig. Jargongen på en manlig arbetsplats kan vara rätt rå ibland, och man kan nog bli ett lätt byte om man inte biter ifrån. Helst med samma mynt, det tar mest.

Däremot har jag som kvinna upplevt rätt ofta man inte blir tagen på allvar, att ens ideer inte blir accepterade enbart därför att man är kvinna. Så är det ibland även på min nuvarande arbetsplats, även om jag har det betydligt bättre idag eftersom jag har en kvinnlig CHEF.  Men "gubbarna" kan vara rätt tjuriga ibland, även om de har fel. Det gäller att inte pinka i nån annans rabatt, för då är man illa ute.
Nu skall det tilläggas att jag bara har haft trevliga arbetskamrater, visst kommer det sexistiska kommentarer från dem ibland. Men det är sällan nått riktigt elakt, och inte enbart riktat till mig utan de kör med samma snack inbördes också. Nu vet jag ju inte vad de säger i fikarummet, å andra sidan vet de inte vad jag och chefen snackar om på kontoret heller.

SÖKES: Ung, vältränad toyboy som vi kan ha på vårt kontor.

Kommentarer
Postat av: B

2010-04-13 @ 21:55:16
Postat av: Bara Jag

Var lite snabb på tangenten där..... Solly!



Jag har mycket svårt att ens föreställa mig att någon verbalt kan tippa dig av stolen - slängd i käften är visst helt korrekt! Vet chefen om att du annonserar efter en Toyboy eller är det en överraskning?

2010-04-13 @ 21:57:44
URL: http://myworldmytruth.blogg.se/
Postat av: Eva

Det är intressant det där hur olika det kan bli beroende på könsfördelningen på en arbetsplats. När det gäller sexistiska skämt har jag erfarenhet av att det dämpas rejält om man kan svara med egna som spelar på vad man förväntar sig av män, de flesta blir ganska osäkra om skämtet bara är tillräckligt grovt..;)

2010-04-14 @ 08:24:13
URL: http://kominochtaentitt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0