Magnesiumbrist

Efter att studerad en del forum på nätet och läst på diverse hästsidor så misstänker jag att min lilla pålle kan ha drabbats av magnesiumbrist.
 
Tydliga symptom på magnesiumbrist är muskelspänningar, att hästen blir extremt tittig och spattig och kan även plötsligt "explodera". Detta är mest vanligt på hösten när betet blir magrare eller man går över till hösilage (torrhö).
 
Eftersom han är rund som en boll (hmmmmm) så har han inte fått något extra foder utan bara bete på dagen och hö på kvällen. Tycker han kan banta ner sig några kilo först.
 
Jag har märkt att han bytt beteende de senaste två veckorna, blivit mycket mer spattig och spänd, men jag har tänkt att det kanske beror på att han blivit kall av det dåliga vädret och eviga regnandet. Samt att det kom ett nytt sto till stallet som minst sagt varit överaktivt.....
 
Men nu börjar jag undra om det kanske är så enkelt att han behöver lite mineraltillskott. Det finns både forskning som säger för och emot. En del säger att det är ovanligt medans andra säger att det är väldigt vanligt, speciellt på hösten. Efter att ha kollat på en massa hemsidor som handlar om magnesium så kan jag bara konstatera att det inte kan göra någon skada att prova. I alla fall under en kort period. Märker jag ingen skillnad så hade han tydligen ingen brist.

Kommentarer
Postat av: camilla

Klart du ska prova. Och som sagt...ser du ingen skillnad...ja då slutar du och ge honom.
Kram!

2012-10-17 @ 08:20:06
URL: http://cammo69.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0