På fastlandet igen

Äntligen fast mark under fötterna, fast det har inte slutat gunga ännu. Det brukar ta några dagar efter att man kommit hem som  "gunget" går ur kroppen. Är det riktigt illa kan man bli "landsjuk".......
.
Det blev bara en vecka i båten denna gång. Men som det känns nu var det lika bra att åka hem, även om färden igår blev den längsta i världshistorien (nja, kanske inte riktigt, det bara kändes så med två uuuuuutråkade barn). 6 timmar med barn i båt, blåsväder, sjögång och lite dimma. Roligare kan man ha det. Innan barnen, eller när barnen var riktigt små, kunde vi nog klara av längre dagsetapper men nu för tiden försöker vi ta korta etapper och stanna längre på varje ställe. Nu var det dock hemlängtan som bestämde att vi skulle åka hela vägen hem, och så fick det bli. Det var en varm dusch och en skön säng som hägrade.
.
.
Detta är första året som vi har Alice (hunden) med i båten, det har gått bra. Hon verkar inte otrivas i båten, när vi ligger vid land. Fast jag misstänker att hon blir lite sjösjuk när vi seglar, för hon vill antingen sitta i mitt knä eller ligga nerbäddad bland en massa kuddar i en koj. Det sistnämnda är dock bekvämast för alla inblandade.
.
.
En 6-åring och en båt är en dålig kombination har vi märkt. Förr om åren har det varit sonen som varit besvärlig och inte velat vara med på något vi hittat på. När dottern var sisådär 2-3 år var hon rätt kul att ha med i båten, så fort vi kastade loss somnade hon i sittbrunnen och sov tills vi kom fram. Hur bra som helst. Nu är hon 6 år och helt omöjlig, ALLT vi gör är fel. Och gör vi som hon vill är det också fel. Sonen däremot, som är 9 år, är hur lättsam som helst att ha med (förutom vissa undantag). Undrar om dom någon kommer att vara synkade?
.
.
Men så länge vädret var bra, vattnet varmt, har vi haft en skön avkopplande semester. Vi har umgåtts hela familjen, spelat en massa spel (måste skaffa nya nu, väldigt less på dem som finns i båten), och läst en del. Jag tror att om jag skulle fylla båten med tidningar skulle jag inte se sonen på hela resan. Men så fort regnet kommer blir man genast less, för även om båten är stor, så är det ett begränsat utrymme. Och går man ut så blir man blöt, torkmöjligheterna är begränsade, och hela båten blir fuktig. Även om vi har värmare, så blir det ändå inte riktigt torrt.
.
.
Två veckor har jag kvar på min semester nu. Kanske kommer vi att ta en båttur till, om vädret tillåter.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Ja...detta väder!

Men visst är det roligare att vara ute på sjän då det är fint väder.

Sv: Va!!!

Förstår du inte hur man kan tjäna pengar på att shoppa? ;)

När man shoppat sätter man sig ner och räkna vad det egentligen skulle ha kostat och vad du betalade. Summan som skiljer sig där emellan har du "tjänat" ;)

Lätt ekvation! ;)

Kram på dig!

2010-07-27 @ 10:09:22
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Afrodite

Fortsätt njut av din semester! =)

Kramiz

2010-07-27 @ 11:14:04
URL: http://afrodite.blogg.se/
Postat av: Selma

Barn är sällan synkade.

2010-07-27 @ 13:58:40
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Ama de casa

Visst blir det skillnad som natt och dag med båtturer i sol eller regn...

Det är så trist när allt blir fuktigt och man måste trängas på en liten yta.

Hoppas vädret skärper till sig så ni får en tur till på semestern :-)

2010-07-27 @ 15:44:46
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Teresia

Vad härligt med en runda på båten... Landsjuk är ett roligt nytt begrepp jag ska lägga till minnet. :P



Du får mer än gärna ta mina anonyma läsare. Dem är så elaka! Största delen av tiden förstår jag inte dem. Senaste kommentar förstår jag inte. "Gubben" är ett smeknamn till min sambo. Anonym verkar ta det ordagrannt?

2010-07-27 @ 15:51:12
URL: http://hondenteresia.blogg.se/
Postat av: Diana

Jag hoppas för din del att vädret vänder och blir soligt. Dock kan det fortsätta att vara såhär "lagom" här nere... man kan andas och röra på sig utan att svettas! :)

2010-07-27 @ 16:12:13
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Susanne P

Nog påverkas man av vädret alltid!

Det är betydligt skönare & bekvämare när solen är framme.

Kram

2010-07-27 @ 19:45:37
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: Ulrika

Sol ute, sol i sinne...Det är mycket som ska klaffa om galoscherna ska passa alla.

Ha en fortsatt fin semester!

2010-07-27 @ 21:06:50
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Gun

Usch ja, sexåringar kan vara väldigt viljestarka. Det brukar ju gå över som tur är.

2010-07-27 @ 22:39:19
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Bara Jag

Synkade barn? Tror du själv på den?? Med lite tur är de mindre osynkade vissa perioder men mer än så ska man nog inte hoppas på....



Sv. Jag räknar med att allt jobb på huset är klart innan barnen flyttar hemifrån så att jag kan NJUTA av ett modernt och "nytt" hus i lugn och ro när de slutligen daffar iväg ;-)

2010-07-28 @ 01:48:59
URL: http://myworldmytruth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0